Vytváření 10 návyků - část 2/10

Začni a půl je hotovo! Tuto větu si budeme opakovat často :)

 

DRUHÝ NÁVYK - TŘÍDĚNÍ

Jakmile si jednou osvojíte návyk sbírání věcí do několika málo inboxů a zvyknete si na trvalé nošení malého notýsku, vyvstane otázka: „Co dělat se vším tím nashromážděným materiálem?“

Prostě budeme třídit položku po položce a pomocí rychlých rozhodnutí nad každou z nich dosáhnete úplného vyčištění všech inboxů a zpracováním všech poznámek.

Vyprázdníte je!

Nahromadění mnoha záznamů vede k odkládání rozhodnutí. Roztřiďte své inboxy nejméně jednou denně, a pokud je to třeba, tak i častěji. Když třídíte, postupujte položku po položce a rychle rozhodněte, zda ji uděláte hned – pokud to potrvá do dvou minut, nebo ji vyhodíte, delegujete ji, založíte ji, nebo ji dáte do seznamu úkolů, případně zapíšete do kalendáře na později.

 

Jak postupovat:

  • Zařiďte si pouze jediné místo, kam budou spadat všechny dopisy, papíry z práce, ze školy, telefonní poznámky, výjezdy z tiskárny, tabulky,…

 

  • Inboxy kontrolujte a třiďte JEDNOU DENNĚ. Některé inboxy budete potřebovat prohlížet častěji, ale nesmíte tak činit trvale a obsesivně. Pak jen plýtváte časem a snižujete svou výkonnost v běžném životě.  Pamatujte si, že hromádky jsou vaším nepřítelem.

 

Jak zpracovávat inbox:

  1. Posupujte shora dolů. Dělejte rychlá a okamžitá rozhodnutí. Začněte první položkou v inboxu a rozhodněte! Nepřeskakujte a nevracejte položky zpět „pro pozdější rozhodnutí“.

 

  1. Vyhazujte.  Pokud to nepotřebujete, vymažte to. Nechť je mazání vaší první volbou.

 

  1. Deleguje. Jste tím nejkompetentnějším člověkem, který by danou práci měl vykonat? Pokud ne, předejte ji někomu jinému a shoďte ze svého stolu.

 

  1. Udělejte to hned.  Pokud danou práci zvládnete udělat do dvou minut, tak ji udělejte – na místo přidání do seznamu úkolů.

 

  1. Odložte na později.  Pokud jde o práci na více než dvě minuty, přidejte ji do seznamu k pozdějšímu vykonání.

 

  1. Založte to. Jde-li o informaci, který by se mohla hodit později, okamžitě ji archivujte. Nepoužívejte složky typu „různé“ nebo „k pozdější archivaci“ – to je jen odkládání rozhodnutí. Nevytvářejte hromádky – prostě informaci hned založte, kam patří a kde ji pak najdete.

 

  1. Na závěr nikdy nesmí v inboxu zůstat jediná položka. Vše smažte, vyhoďte či založte. Projděte prostě vše, dokud nebude inbox prázdný. 

 

  1. Opakujte postup a udržujte své inboxy prázdné.  Pokud jste už snížili počet svých inboxů, nemělo by to být tak těžké. Oslavte vyprázdnění každého z nich, je o báječný pocit!    Pamatujte: nekontrolujte je nepřetržitě během dne – a na zpracování si vyhraďte svůj čas – a v žádném případě si nezapínejte na svém pc upozornění na příchozí zprávy!

 

Udržujeme trvale čistý stůl